Spalis gamtinių dujų rinkoje: įtampa atslūgo

Data
2019 m. lapkričio 11 d.
Kategorija
Pasidalinti

Nors kainų mažėjimo tendencija Europos dujų biržose buvo juntama visą spalį, tačiau kertiniu mėnesio įvykiu tapo Danijos išduotas leidimas tiesti dujotiekį „Nord Stream 2“. Gamtinių dujų rinka į pastarąją naujieną sureagavo ypač smarkiu dujų kainų kritimu paskutiniąją spalio savaitę.

Europos rinkos – prisotintos

Europos dujų biržose Nyderlandų TTF kainų indeksas 2019 m. lapkričio mėnesiui susiformavo ties 15,62 euro už megavatvalandę (Eur/MWh) ir buvo 2,76 Eur/MWh didesnis nei susiformavusi kaina spalio mėnesiui. Palyginus su tuo pačiu praėjusių metų laikotarpiu, Nyderlandų TTF kainų indeksas sumažėjo 40 proc.
Gamtinių dujų kainas spalį žemyn tempė didelis Europos šalių gamtinių dujų saugyklų užpildymas, aktyviai krovas vykdę SGD importo terminalai bei atpigusios akmens anglys iš Rusijos ir Kinijos, kurios sudaro konkurenciją dujoms elektros energijos gamyboje.

Vis dėlto, didžiausią spaudimą dujų kainoms kristi turėjo spalio pabaigoje Danijos energetikos agentūros išduotas leidimas tiesti „Nord Stream 2“ dujotiekio atkarpą per šios šalies išskirtinę ekonominę zoną Baltijos jūroje. Kliūčių panaikinimas šio dujotiekio įgyvendinimui reiškia mažesnius rusiškų gamtinių dujų tranzito per Ukrainą kiekius.

Pirmąją lapkričio dieną Europos gamtinių dujų saugyklų užpildymas siekė 98 proc. ir buvo 22 proc. didesnis nei pastarųjų penkerių metų vidurkis. Tuo pačiu laikotarpiu 2018 metais gamtinių dujų saugyklų Europoje užpildymas siekė 87 proc.

Šiuo metu kainų pokyčius į aukštesnę pusę Europos dujų rinkose gali skatinti keli veiksniai. Pirmiausiai tai nenumatytai šalti orai ir potencialus apyvartinių taršos leidimų (angl. EUA) kainų augimas. Pastarajam didelę įtaką turės tai, ar bus pasiektas susitarimas dėl „Brexit“. Nemenką įtaką dujų kainų didėjimui turės ir tai, kaip bus išspręstas rusiškų dujų tranzito per Ukrainos teritoriją į Europos šalis klausimas.

Dujovežių maršrutus koregavo sankcijos ir taifūnas

Dar spalio pradžioje SGD dujovežiai nuo Europos krantų buvo nukreipiami Azijos link, bet jau mėnesio viduryje situacija pasikeitė. Tai lėmė tai, jog SGD transportavimo kaštai Ramiojo vandenyno baseine, lyginant su rugsėjo vidurio įkainiais, padvigubėjo ir siekė 135 000 tūkst. JAV dolerių per dieną.

Tokio transportavimo kainų šuolio priežastys – JAV įvestos sankcijos SGD pajėgumus valdančioms Kinijos įmonėms ir Japoniją, didžiausią pasaulyje SGD importuotoją, nusiaubęs taifūnas „Hagibis“.

Dėl šių įvykių dujovežių nukreipimui nuo Europos krantų link Azijos praradus ekonominę prasmę, artimiausiu metu SGD kroviniai iš JAV ieškos pirkėjų kitoje Atlanto vandenyno pusėje. Tuo tarpu SGD importo poreikį Azijos šalyse 2020 metams gali mažinti nutiestas dujotiekis iš Rusijos į Kiniją.