Įmonių bendrai atliekami pirkimai – būdas viešųjų pirkimų tikslus pasiekti paprasčiau
Perkančiosios organizacijos, siekdamos pasirinkti optimaliausią viešojo pirkimo strategiją, nepelnytai pamiršta galimybę dviem ar daugiau perkančiųjų organizacijų viešojo pirkimo būdu įsigyti reikiamų prekių, paslaugų ar darbų atliekant bendrus pirkimus.
Ką vadiname bendrai atliekamais viešaisiais pirkimais?
Viešųjų pirkimų įstatymo 84 straipsnis (Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo 92 straipsnis) numato galimybę dviem ar daugiau perkančiųjų organizacijų ar perkančiųjų subjektų (toliau – organizacijos) suvienyti savo pajėgumus ir viešąjį pirkimą atlikti kartu. Bendri pirkimai nuo pirkimų, atliekamų pagal įgaliojimą, skiriasi viena ypatybe – pirkimai, vykdomi pagal įgaliojimą, yra atliekami kitos organizacijos naudai, siekiant patenkinti jos interesus, o bendro pirkimo tikslas – atliepti visų bendrą pirkimą atliekančių organizacijų poreikius. Svarbu žinoti, kad bendrus pirkimus galima vykdyti ne tik su Lietuvoje veikiančiomis organizacijomis, bet ir su partneriais iš skirtingų Europos Sąjungos šalių, svarbiausia, kad jie turėtų organizacijų, o ne privačių ūkio subjektų statusą.
Kuo naudingas bendrai atliekamas viešasis pirkimas?
Bendrai atliekami pirkimai gali išspręsti ne tik viešojo pirkimo procedūrų, bet ir viešojo pirkimo sutarties vykdymo metu kylančias problemas. Pavyzdžiui, dvi organizacijos reguliariai turi atlikti darbus viename objekte, kurio dalis priklauso vienai organizacijai, o kita dalis – kitai, ir kol darbai nebus atlikti vienoje dalyje, jie negalės būti vykdomi ir kitoje dalyje. Taigi labai svarbu, kad abu viešieji pirkimai būtų įvykdyti nustatytu laiku, o viešojo pirkimo sutartyse būtų nurodytos tarpusavyje derančios darbų atlikimo trukmės. To neatlikus ir viešojo pirkimo sutartis sudarius skirtingu metu, dažnu atveju kyla sutarties vykdymo problemos, kai rangovas negali laiku atlikti savo dalyje numatytų darbų dėl ne nuo jo priklausančių aplinkybių.
Gali pasitaikyti situacijų kai žinoma, kad paslaugas ar darbus viename objekte, priklausančiame skirtingoms organizacijoms, efektyviausiai atliktų vienas tiekėjas. Vykdant atskirus viešuosius pirkimus užtikrinti, kad laimėtoju bus pripažintas tas pats tiekėjas, nėra galimybės. Tačiau pirkimą atliekant bendrai (kai laimėtoju pripažįstamas tik vienas tiekėjas) šias ir kitas problemas paprasta išspręsti.
Kaip vykdyti bendrą viešąjį pirkimą?
Viešųjų pirkimų teisinis reglamentavimas konkrečiai neapibrėžia visų bendrai vykdomų pirkimų principų ir yra palikta nemažai laisvės pačioms organizacijoms susitarti dėl konkrečių bendrai vykdomų veiksmų. Pavyzdžiui, Viešųjų pirkimų įstatymas nurodo, kad organizacijos, planuojančios vykdyti bendrą pirkimą, turėtų aiškiai apibrėžti šalių atsakomybes bendradarbiavimo sutartyje, tačiau nėra imperatyvių nuostatų, nurodančių, kad viešųjų pirkimų komisiją turėtų sudaryti atstovai iš abiejų organizacijų ar pan. Organizacijos gali susitarti, kuriuos veiksmus atliks bendrai, o kuriuos atskirai. Taip pat yra galimybė vykdyti bendrą pirkimą ir pasirašyti atskiras viešojo pirkimo sutartis, už kurių vykdymą būtų atskirai atsakinga kiekviena organizacija, yra galimybė sudaryti ir vieną bendrą viešojo pirkimo sutartį, kurios vykdymui galėtų būti sudaryta bendra darbo grupė, atstovaujanti bendrą pirkimą vykdžiusių organizacijų interesus. Atsižvelgiant į tai, kad yra daugybė galimybių skirtingais būdais vykdyti bendrus pirkimus, labai svarbu visas detales aptarti bendradarbiavimo sutartyje. Svarbu suprasti ir tai, kad už bendrai atliktus veiksmus bus atsakingos visos bendrą pirkimą vykdžiusios organizacijos, o individuali atsakomybė taikoma tik tais atvejais, kai yra visiškai aišku, kuri organizacija atliko konkretų veiksmą ar veiksmus, ar priėmė atitinkamus sprendimus. Taigi ruošiantis vykdyti bendrą pirkimą, svarbu pasirinkti ir patikimą partnerį (kitą organizaciją) šiems veiksmams atlikti.
„Ignitis grupė“ šiuo metu vykdo arba ruošiasi vykdyti keletą bendrų pirkimų skirtingais būdais: vienu atveju vykdomas vienas viešasis pirkimas ir bus sudaroma viena viešojo pirkimo sutartis, kitu atveju planuojama sudaryti atskiras viešojo pirkimo sutartis, skiriasi ir viešųjų pirkimų procedūrų atlikimo principai (vienu atveju pirkimo procedūras atlieka kita perkančioji organizacija, kitu atveju, bus sudaroma bendra viešųjų pirkimų komisija). Atsižvelgdami į pirkimų specifiką, renkamės skirtingas strategijas optimaliausiam rezultatui pasiekti ir raginame išbandyti šį organizacijų bendradarbiavimo būdą viešųjų pirkimų tikslams pasiekti.